Örebro Katthem

Ett pass på Örebro Katthem

Kategori: Allmänt

Jag har nu jobbat i ca 1,5 månader på katthemmet. Det bästa jag vet är att komma ner när ingen annan tvåbent redan är därnere. Låsa upp dörren, tända lyset och kika in i allrummet och se vilka katter som idag sitter och väntar på mig. Ofta är det Tibbe som sitter och väntar först. Han vill gärna få sig en klapp eller två innan man går längre in. (Tibbe har nu flyttat).

Sedan brukar även muskulösa Mezzo vara rätt nyfiken på vem det är som hälsar på.

Han är en underbar kisse som älskar att bli gnuggad ganska hårt på pannan. Mezzo är katthemmets tjejtjusare, han har många fästmöer.

För tillfället är det Milva som håller Mezzo allra kärast.

Milva är en supersöt liten kattflicka, som är både döv och svanslös. Hon är väldigt rädd för händer och låter sig sällan klappas. Ofta när man är på katthemmet går hon runt och kvittrar sitt lockrop. Då är det Mezzo hon letar efter. Heter man då Milva och har turen med sig så blir det en middagsdate:


Är man en tvåbent katthemsskötare kan man då ha tur och få känna och klappa på den underbara Milva!
Milva har gjort stora framsteg sen jag började jobba på katthemmet. I början fick jag klappa henne lite med en pinne, och tillslut gav hon med sig och kunde erkänna att det var lite skönt att få pinnen struken över pälsen. Nu senast jag var på katthemmet så fick jag klia henne både på kinden och under hakan, trots att hon såg att det var min hand som kliade henne. Men såklart med backup av Mezzo i närheten!

Den absolut snyggaste killen just nu på katthemmet är den stiliga Sinai.

Jag kan inte riktigt säga vad det är men han har verkligen charmat mitt hjärta. Inte nog med att han har världens sötaste ansikte och underbara pigga ögon, han har dessutom ett jättefint mönster i täckningen på sin ena tass. Sinai gör inte mycket väsen av sig själv. Han bor tillsammans med sina kompisar i sin bur längst in i katthemmet. Även om burdörren är öppen så är det inte ofta han tar sig en tur på de allmänna ytorna. Men om du går in till Sinai och pratar lite med honom så tittar han på dig med sina underbara ögon. Och han vill jättegärna gosa en stund också.

Nästan vägg i vägg med Sinai bor bland annat den lilla fröken Rackartuss. Man kan ibland undra varifrån namnet kommer för jag har då inte upplevt att hon ska vara någon rackartuss. Rackartuss har också väldigt fina ögon, de är väldigt stora . Själv har jag tyvärr aldrig fått möjligheten att klappa denna skönhet, Rackartuss är nämligen lite blyg.
En sak som kan få fram henne är snören! Hon älskar att leka med snören! Men om andra katter också vill leka så är det lite läskigt.




Två andra katter som jag heller aldrig fått klappa är Chili & Ninni.

Några gånger har jag fått klappa Chili lite på kinden. Chili är gärna med och springer ute på de allmänna ytorna om man öppnar burdörren. Ninni har jag däremot nästan aldrig sett lämna buren. Jag tror att med mycket kärlek och uppmärksamhet skulle Chili & Ninni bli riktigt mysiga sällskapskatter! Problemet på katthemmet är att man har så många katter som vill ha uppmärksamhet och det är svårt att ta sig tiden att ge dem som behöver extra tid.

Amri är en vit hankatt som aldrig verkar tröttna på att busa. När man kommer till katthemmet hör man någon som vrålar inne i sin bur - det är Amri som inte vill sitta inlåst. Många tycker att Amri är en riktig bråkstake bland andra katter, men de gånger jag har varit med så har han inte velat vara elak, han är bara extremt busig och tror att alla andra katter är det också. Amri och hans bror Samri ska snart flytta, de har hittat sig en barnfamilj. Kommer sakna er när ni flyttar!.

När jag hälsat på alla kissar och kelat en stund är det dags och ta tag i arbetet som behöver göras. Mina arbetspass brukar variera mellan 2-4 timmar. Timmarna går verkligen fort här nere hos alla kissar! Det viktigaste är att göra rent alla lådor och fylla på mat & vatten. Ibland kan det även ha hänt en olycka eller två där det inte sig bör, då blir det till att ta fram skurtrasan! Och så ofta man hinner/orkar så får man också dammsuga och torka golven. Det blir rätt så mycket kattsand och hårtussar av 30 katter!

Det här var bara ett fåtal av de katterna som bor på katthemmet. Nästa gång kan jag berätta mer om några utav de andra som bor här på katthemmet. Vilken låter som din favorit? Kom gärna och hälsa på dem på Öppet Hus på onsdagar 17-19 eller söndagar 13-16.

Blir du också sugen på att jobba på Örebro Katthem? Tveka inte att höra av dig. Den minsta arbetsinsats vi ”kräver” är att du i alla fall ska kunna hjälpa till med ett arbetspass varannan vecka. Men såklart oftare om du har möjlighet! All hjälp går åt!
Vill du hjälpa till på katthemmet är det Jossan ni ska mejla: [email protected]

//Anna F

KOMMENTARER:

  • Anna F säger:
    2008-11-19 | 17:49:43

    Josse: Vilken härlig bild du hade på Mezzo där han visade magen! Den hade jag missat! :)

Kommentera inlägget här: